Ruimte stelt vast dat het digitaal loket een steeds grotere rol speelt in de relatie burger-overheid waardoor het belang van het fysieke loket afneemt. We willen dat de gemeente investeert in de verdere uitbouw van het digitale loket, zodat onze inwoners zich minder moeten verplaatsen, sneller geholpen worden en administratieve zaken zoveel mogelijk van thuis uit kunnen regelen.
De beschikbaarheid van alle gemeentelijke lokalen en uitleenmateriaal moet online kunnen worden geraadpleegd én gereserveerd waardoor het opsturen van afzonderlijke formulieren veeleer de uitzondering wordt.
Alle online contacten met de gemeente, inschrijvingen en reservaties dienen te verlopen via eenzelfde platform. Een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke gemeentelijke website moet hierbij de norm worden.
Sterk besturen betekent besturen met respect voor inspraak en advies. Ruimte wil de bevolking meer betrekken bij de lokale besluitvorming. Een benadering van onderuit heeft tal van voordelen en zal, mits het creëren van het juiste kader, ook leiden tot betere beslissingen.
Bij beslissingen die ingrijpende gevolgen hebben op de leefomgeving (nieuwe verkavelingen, herinrichting van de openbare ruimte, ...) moeten de betrokkenen zoals wijkbewoners, lokale handelaars, enz. op voorhand worden geïnformeerd zodat ze ideeën kunnen aanbrengen en gehoord worden. Pas daarna kunnen politieke beslissingen worden genomen.
De gemeente moet een hedendaags personeelsbeleid voeren en haar personeelsleden de nodige middelen (materieel, infrastructuur), ondersteuning (opleiding, documentatie) en omkadering (planning, communicatie) bieden met bijzondere aandacht voor hun (mentaal) welzijn en hun werkomgeving.
Ruimte wil van de fusie een succes maken om zo tot een efficiënt bestuur te komen. Daarnaast blijven we inzetten op samenwerking met de omliggende gemeenten. We denken hierbij aan het uitwisselen van materieel. Bovengemeentelijke samenwerking is voor bepaalde beleidsdomeinen (bvb. afvalverwerking) efficiënter en leidt tot optimalisering van de dienstverlening. Het opzetten van bovengemeentelijke structuren mag niet ten koste gaan van transparantie en democratische controle op beslissingen en middelen.
Omdat niet alles via een digitaal loket kan worden geregeld en niet iedereen zijn weg vindt op de digitale snelweg, blijft het noodzakelijk dat onze inwoners ook nog op het gemeentehuis zelf terechtkunnen.
Ruimte kiest ervoor om enkel voor bepaalde diensten op afspraak te werken. Het gemeentehuis moet terug een ‘open huis’ worden dat ten dienste staat van de bevolking. Een permanente info-balie zorgt er voor dat elke bezoeker wordt geholpen. De burgerlijke stand moet op bepaalde tijdstippen in de week ook vrij toegankelijk zijn. Wie minder mobiel is, kan beroep doen op een bezoek aan huis. Buiten de kantooruren moeten documenten veilig kunnen afgehaald worden via een digitale automaat die via de itsme applicatie toegang verschaft. Schriftelijke vragen aan het bestuur worden correct en binnen een redelijke termijn beantwoord.
Ruimte wil een communicatieplan opstellen waarin duidelijke en correcte communicatie tussen de gemeente en haar inwoners centraal staat.
Ruimte wil dat de gemeente een rechtvaardig en transparant retributie- en belastingbeleid voert waarbij de gemeentelijke middelen efficiënt besteed worden en het streven naar een evenwichtig lokaal financieel beleid centraal staat. De beschikbare gelden worden geïnvesteerd. Zonder de belastingdruk te verhogen, zullen we de gemeentefinanciën gezond houden en zo mogelijk zullen we de lasten doen dalen of vrijstellingen voorzien.
Uitgaven dienen doordacht te gebeuren en steeds getoetst te worden op hun duurzaam karakter en gevolgen op korte én lange termijn. Bij aanbestedingen dienen niet enkel de prijs, maar ook criteria als duurzaamheid, kwaliteit, innovativiteit, enz. opgenomen te worden.