Ruimte vindt onderwijs in het eigen dorp belangrijk. De overgang van de gezinsomgeving naar de school moet voor elk kind zo klein mogelijk zijn.
Ruimte wil dat de gemeente het permanent overleg tussen de verschillende scholen stimuleert. Elke school, inrichtende macht, directie, oudervereniging en alle ouders streven immers dezelfde doelstelling na: zo goed mogelijk onderwijs. Waar nodig en mogelijk wil Ruimte dat de gemeente de scholen helpt door het ter beschikking stellen van de nodige logistieke middelen en faciliteiten. Hierbij moeten alle scholen op een gelijke manier behandeld worden.
Ruimte wil inzetten op toekomstgericht beleid zeker gezien onze steeds veranderende maatschappij, zodat kan ingespeeld worden op de steeds veranderende noden van de leerlingen. Waarbij we ook belang hechten aan gelijke onderwijskansen zodat alle kinderen en jongeren dezelfde kansen krijgen.
Inclusie en diversiteit binnen het onderwijs zijn belangrijk. We creëren een omgeving waarin diversiteit in cultuur, achtergrond, identiteit en vormen van neurodiversiteit hun plaats hebben. Zodat elk kind zich welkom, gewaardeerd, ondersteund en veilig voelt op school. Voor de leerkrachten die dit wensen wordt voorzien in opleiding en navorming. We investeren in de zorg voor de leerlingen en de zorg voor het leerkrachtenteam.
De voorbije jaren is het aantal individuele onthaalouders gedaald. Het zwakke statuut van de onthaalouder is daar niet vreemd aan. Daarom is er nood aan een toekomstgerichte aanpak. Ruimte wil - naast opvang in een onthaalgezin - op termijn de mogelijkheid voorzien om in te zetten op een volwaardige professionele kindercrèche.
Ook tijdens de schoolvakanties en op brug- en woensdagen is er behoefte aan opvang.
Ruimte wenst dat buiten de schoolperiodes en op brug- en woensdagen het opvangaanbod uitgebreid wordt. Tijdens alle schoolvakanties moeten de kleuters en lagereschoolkinderen tegen democratische prijzen op de gemeentelijke speelpleinen terecht kunnen en kunnen deelnemen aan kampen (sportkamp, crea-kamp, ...). Ruimte wil hierbij inzetten op variatie in het aanbod.
Ruimte wil verder inzetten op kwalitatieve omkadering en op administratieve ondersteuning van de opvangstructuren door de gemeente. Na de schooluren hebben kinderen eerst en vooral tijd nodig om te kunnen ravotten of creatief bezig te zijn. De opvangstructuur moet daar de mogelijkheid toe voorzien. Voor de oudste kinderen wordt in de opvang ook ruimte gemaakt worden voor rustige plaatsen waar huiswerk of Bingeltaken kunnen worden gemaakt.
Ruimte wil dat meer ouders hun kinderen te voet of met de fiets naar school laten gaan. Ruimte wil dan ook dat er werk wordt gemaakt van veilige schoolomgevingen, inclusief veilige invalswegen van en naar de scholen en het station.
Ruimte zet in op brede scholen. Een brede school is een school waar verschillende organisaties en de buurt rond de school samengebracht worden. De school wordt zo een onderdeel van de buurt en werkt samen met lokale sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Door de schoolinfrastructuur meer open te zetten, door samen activiteiten te organiseren en door mensen meer te betrekken bij de werking van de school, kan er meer integratie zijn van sport en cultuur.
Ruimte wil de samenwerkingsverbanden op gemeentelijk niveau ondersteunen:
Voor Ruimte moet het gemeentelijk onderwijs pluralistisch en onafhankelijk zijn.
Voor de schoolgaande kleuters en lagereschoolkinderen is de vraag naar voor- en naschoolse opvang groot. Op vandaag is deze opvang in De Pinte en Nazareth verschillend georganiseerd. Ruimte wil in de komende jaren tot eenzelfde regeling komen voor de ganse gemeente, met uniforme tarieven en openingsuren waarbij de kwaliteit van de opvang en de dienstverlening centraal staan.
Voor kinderen van gescheiden ouders moet een aangepaste financiële regeling worden uitgewerkt waarbij gekeken wordt naar de woonplaats van de ouder om de kinderen aan de gemeentelijke tarieven te kunnen inschrijven. Voor alleenstaande ouders moet eveneens een aangepast tarief worden voorzien.